maanantai 14. marraskuuta 2016

Kukapa tahtoisikaan ehtiä oppitunneille ajoissa


Eveliina Kankaansivu
Kukapa tahtoisikaan ehtiä oppitunneille ajoissa

Tampereen joukkoliikenteen uudisti vuonna 2015 linja-autojen numerot, aikataulut ja reitit muuttuivat. Minä ja moni muu kulkee aamuisin linja-autolla kouluun ja töihin. Voin suoraan sanoa, että vihaan kulkea aamun linja-autolla. 

Kangasala–Koskipuisto väliä kulkeva linja-auto numerolla 40, jolla yleensä kuljen, on täynnä ihmisiä. Linja-auton käytävä on täynnä seisovia henkilöitä. Aamuisen tungoksen takia linja-autot eivät pysty noudattamaan aikataulujaan. Vaikka pieni myöhästyminen on normaalia, alkaa yli kymmenen minuutin myöhästyminen ärsyttää pakkasessa seistessä.

Linja-autoissa ei ole kauhean turvallista matkustaa. Varsinkaan talvella ei ole turvallista seisoa linja-auton käytävällä, sillä kiinni pitämisestä huolimatta ei ole helppoa pysyä pystyssä. Linja-auto lähtee Kangasalta kahdenkymmenen minuutin välein. Jos opiskelija tai töihin menevä myöhästyy linja-autosta, myöhästyy hän luultavasti myös töistä. Kello 11 asti olisi hyvä, jos kyseisiä linja-autoja tulisi kymmenen minuutin välein, jolloin ihmisten määrä jakaantuisi linja-autoissa. Tällöin matkustajat kerkeäisivät ajoissa määränpäihinsä. 

Jokainen linja-autolla kulkeva joutuu maksamaan päästäkseen kyytiin. Matkan hintakin nousee koko ajan.  Asiakaspalvelullisesti ja turvallisuuden takia matkustajien pitäisi saada mahdollisuus istua ja nauttia linja-auton kyydistä. Tällöin ei tarvitsisi koko ajan odottaa koska joku tönäisee, itse kaatuu tai miettiä miten pääsee muiden matkustajien ohitse laukun kanssa. Linja-autossa hyvä palvelu on sitä, että saa matkustaa bussissa istuen penkillä tai ainakin turvallisesti.


Journalismin tunnilla kirjoitettiin kommentti. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti